روستای عین الدین

بو وئبلاگ دا قصدیمیز بودور كی دونیای مجازی ده بیر بیریمیز ایله ایلگی ده اولاق

نقدی روش شناختی به كسروی درباره تئوری زبان آذری

0 گؤروش
یازار:‌ كند اوشاقي



مقدمه

كسروی رساله­ای دارد با نام “آذری یا زبان باستان آذربایجان”[1] در همان دیباچه رساله كسروی در لفافه اعلان كرده است كه هدف از نگاشتن این رساله یك هدف سیاسی صرف است و نه صرف شناخت. او به صراحت گفته است كه زبان تركی آذربایجان دستاویزی برای حزب اتحاد و ترقی در تركیه بوده است كه در آذربایجان ایران برای خود نفوذ سیاسی فراهم كنند. او در انتهای دیباچه خود ابراز تأسف می­كند كه وقتی در روزنامه­های ترك زبان استانبول اینگونه ادعاها مطرح می­شده است در تهران با آب و تاب به آنها پاسخ داده می­شده است. ابراز تأسف او از این است كه همین پاسخهایی كه به نظر كسروی علمی هم نبوده­اند اصلاً باعث خبردار شدن آذربایجانی­های ایران از چنین جریانات سیاسی در تركیه شده. از همه این ادعاها و جملات به سادگی می­توان فهمید كه كسروی دغدغه­ای سیاسی و نه معرفت­شناختی را در این رساله دنبال می­كند.

او در دیباچه رساله­اش گفته است كه این رساله را برای اولین بار در زمانی نوشته است كه هنوز به زبان­شناسی آشنایی نداشته است، اما بعدها در این رشته مطالعه كرده و زبانهای “پهلوی”، “هخامنشی” و “ارمنی” را فراگرفته است. او در جای دیگری هم گفته است كه با زبان آسوری هم ناآشنا نیست و اوستایی را هم تا حدی آموخته است.[2] نكته عجیب این است كه او در همان صفحه ادعا می­كند كه پرداختن به این امور او را “از پرداختن به چیزهایی كه مایۀ فرسودگی مغز و بیكارگی خرد توانستی بود—از فلسفه و ادبیات و رمان­نویسی و گفتارهای بیهوده كه به­روزنامه­ها داده شود—نگه­داشت و از لغزشگاههایی”دورش گردانیده است، (ص.535) اینكه او فلسفه و ادبیات و رمان­نویسی را جزو كارهای بیهوده­ای محسوب می­كند كه ذهن انسان را فرسوده می­كنند واقعاً جای تأمل دارد. چرا كسروی باید چنین نظری داشته باشد؟

خلاصه اینكه او در نهایت این رساله را پس از آموختن زبانهای فوق با اطلاعات زبان­شناسی وسیعی كه كسب كرده است بازنویسی كرده و تئوری زبان آذری را ارائه می­كند. در این متن قصد دارم میزان موفقیت تئوری كسروی را برررسی كنم كه حتی به متن دایرةالمعارف ایرانیكا هم راه یافته است، بدون اینكه هیچ تحقیق میدانی در مورد زبانهای این منطقه صورت گیرد و یا حتی كوچكترین انگیزه­ای برای انجام یك چنین تحقیقی وجود داشته باشد؛ چنانكه خواهیم دید كسروی هم با بی­اعتنایی از كنار این چنین تحقیقی رد می­شود و به صراحت ادعا می­كند كه اصلاً به آن نیازی هم نداشته است.

 

آرديني اوخو
جمعه 16 دی 1390
بؤلوملر : مقاله لر,

كندین انجمن ادبی سی

0 گؤروش
یازار:‌ كند اوشاقي

سایین اوخوجولار سلام

دون گئجه كندین انجمن ادبی سی نین ییغینتی سینا گئتمیشدیم. كندین گنج شاعیر لری بیر یئره ییغیشیب و اوردا شعیرلرین اوخویوب و نقد ه قویوردولار. من بوصحنه نی گؤردویوم زامان بیر سئوینج و بیر كدر دویغوسو ایچیمده جوشدو. سئوینج بونا گؤره كی كندین جاوانلاری او قدر شعور و فرهنگ لری واردیر كی شعر دئییبو اونلاری اوخویار كن بیر بیرلرین نقده چكیرلر، كدر بونا گؤره كی تاسفله شعیرلرینین چوخو فارسجا دیلده یازیلمیشدی. هر حالدا بو انجمنه باشاری آرزیلاییرام.

هله لیك

آرديني اوخو
جمعه 2 دی 1390
بؤلوملر : كندین یازیلاری,